In het jaar 1771 zou er al geëxperimenteerd zijn met een zogenaamde loopfiets zonder besturing. Nadat in 1816, ook wel het jaar zonder zomer genoemd, door een vulkaanuitbarsting op het eiland Soembawa wereldwijd alle oogsten mislukten werd min of meer uit nood de ‘draisine’ ontwikkeld. Een dieronafhankelijk vervoermiddel in de vorm van een houten loopfiets. Doordat de loopfiets geen rem had werd het gebruik hiervan aan banden gelegd omwille van de veiligheid. Het zou nog 50 jaar duren voordat de ‘draisine’ evolueerde tot fiets, weliswaar op metalen banden. De eerste fiets met mechanische aandrijving is de MacMillan uit 1939 waarna in 1868 de eerste fiets met kettingaandrijving naar het achterwiel werd geconstrueerd door de Duitser K. Meyer.
Door Sparta werd in 1998 de eerste fiets met elektrische aandrijving op de markt gebracht. Anno 2018 zie je ze meer en meer, wielrijders die gebruikmaken van een elektrische fiets. Waar het in een recent verleden alleen nog voorbestemd leek voor ‘echt oude van dagen’ maken tegenwoordig fietsers van verschillende leeftijden dankbaar gebruik van een elektrische fiets waarbij de 50-plussers weliswaar tot de grootste doelgroep behoren. Maar ook de jongeren onder ons krijgen steeds meer interesse in het elektrisch fietsen en daarmee ook de fabrikanten van dit product.
Zonder al te veel inspanning kun je gemakkelijk veel kilometers afleggen op een elektrische fiets. Je maakt dezelfde trapbeweging als op een gewone fiets maar krijgt net dat extra zetje waardoor het lichter en comfortabeler wordt. Een heuveltje op, een afstand van 100 kilometer op de elektrische fiets afleggen met een harde tegenwind? Geen probleem. Op de elektrische fiets kom je niet met je tong op je schoenen helemaal bezweet aan. Algemeen bekend is dat bewegen goed voor je is, fietsen dus gezond is en tegelijkertijd kun je van de omgeving genieten. Je kunt de fiets gebruiken voor woon- werkverkeer wat als groot voordeel heeft dat je niet in de file staat, je jouw dagelijkse portie beweging hebt gehad, ontspannen op het werk arriveert en fietsen kent geen bezwaren voor het milieu. Ook leent ons land zich bij uitstek tot het maken van mooie fietstochten. Van de mooie groene polderlandschappen tot de heuvels van Limburg, de duinen, de eilanden, de Achterhoek, langs de rivieren, enz. Nederland kent veel fietsroutes die op mooi gebaande fietspaden kunnen worden afgelegd. In totaal beslaat de infrastructuur voor fietsers 88.000 km waarvan 33.000 km fietspaden en 55.000 km lokale wegen. Ook de fietsvakanties, niet alleen in eigen land, worden steeds populairder.
In 2022 werden er 855.00 nieuwe fietsen verkocht in Nederland, waarvan 486.000 e-bikes. Dat is ruim meer dan de helft. Daarmee is het bewijs toch wel geleverd dat Nederland echt een fietsland is én de elektrische fiets de standaard is geworden.