A A

Blog 50+

L.O.E.S. denkt aan de KLM

Ik heb het gevoel dat er een heleboel geschiedenis aan het worden is.

Ik moest daar heel sterk aan denken naar aanleiding van een documentaire over de KLM die afgelopen maandag werd uitgezonden op de tv. In die documentaire ging het ook over 1995. Het jaar waarin het reclamefilmpje van de KLM bekroond werd met een Gouden Loeki, met centraal daarin de Zwaan. Jarenlang was de Zwaan het reclame-beeld van de KLM. En nu in deze crisis geeft het mij het gevoel alsof dit al geschiedenis aan het worden is. Ik mis die zwaan die sierlijk vliegend overging in het beeld van een blauw vliegtuig.

De KLM heeft de reclame maar even in de koelkast gezet denk ik want ze verkeren in een grote crisis. 5000 Banen moeten verdwijnen om het bedrijf wat lucht te geven. Ondanks grootschalige financiƫle steun van de overheid moeten ze ook nog eens kritisch kijken naar alle kosten en hoe deze sterk verminderd kunnen worden.

Wrang is het wel dat de KLM vorig jaar zijn 100ste  verjaardag vierde. Het 100ste  blauwe huisje en een jubileumboek waren hoogtepunten. Zelf gebruik ik al jaren de kleine mesjes en vorkjes met het KLM-logo die ooit werden uitgereikt tijdens een vlucht heel lang geleden. Gaan dit straks collectors items worden?

Hoe nu verder met de KLM? De overheid heeft ze een opdracht gegeven om 15% te besparen op de kosten. Naast de flinke inkrimping van het personeel en verdere bezuinigingen wordt er ook gedacht aan een loonoffer. Er wordt gekeken naar de goedbetaalde piloten. Bij geen enkel bedrijf zijn er zulke grote verschillen als bij de KLM.

Dit jaar komt er voor de KLM geen Gouden Loeki maar ik hoop dat ze volgend jaar weer horen tot de finalisten en dat ik het gevoel kwijt ben dat de KLM geschiedenis aan het worden is. Laten we hopen dat de Zwaan weer lekker gaat vliegen. 

L.O.E.S.

8 september 2020

klmlogo new tcm541 611911


Terug naar blog Reageren